Page 60 - Eero Lumiahon Liikenne
P. 60
Lopuksi…



Eero Lumiahon Liikenne Oy:n tarina itsenäisenä yrityksenä loppui kesällä 1983 Antti Aarnio‐Wihurin
Cargo‐yhtiöiden ostaessa Eero Lumiahon Liikenne Oy:n osakekannan.  Henkilökunnan keskuudessa tieto
kaupasta otettiin vastaan toiveikkain, mutta myös pelonsekaisin tuntein. Tämä ostos oli alkusoittoa 1980‐
luvun loppupuolella tapahtuneelle kuljetusliikkeiden konsolidaatiolle. 


Heti kaupan toteuduttua oli selvää, että linja‐autoliikenne ei kuulu tavarankuljetuksiin keskittyneen
yritysryppään toimintaan. 


Linja‐autoille alettiin etsiä ostajia. Sanomalehdissä arvuuteltiin, mikä nimi tullaan maalaamaan ELL:n linja‐
autojen kylkiin. 


Heinäkuussa 1984 myyntiaikeet konkretisoituvat, kun Cargo‐yhtiöt päätti eriyttää linja‐autotoiminnan
Jalasjärven Linja‐autoliikenne Oy:n nimen alle. Näin toimien sekä autojen että liikennelupien myynti oli
helpompaa. 


Kauhajokelaiset veljekset Antti ja Jukka Hautamäki ostivat Jalasjärven Linja‐Autoliikenteen osakekannan
muutama kuukausi eriyttämisen jälkeen. Antilla ja Jukalla oli vankka kokemus linja‐autotoiminnasta, 
olihan heidän isällään Aarne Hautamäellä ollut Kauhajoella linja‐autoyritys. Autokantaa ryhdyttiin
uudistamaan poistamalla vanhinta kalustoa ja hankkimalla Kutter –korisia Scania‐alustaisia busseja.


Vuonna 1986 yhtiön nimi muuttui A&J Hautamäeksi ja toiminta siirtyi Lumiahon vanhoilta talleilta
Kynttilämäkeen rakennetulle uudelle varikolle.


Hautamäen toiminta laajentui 1989 Hautamäen ostaessa Porilaisen V. Keto‐Seppälä Oy:n osakekannan
autoineen ja liikenne‐lupineen. Myöhemmin Hautamäki‐yhtiöt ostivat Seinäjokelaisen J Peltonen Oy:n, 
Lapualaisen K. Hämeenniemi Oy:n sekä Kauhajokelaisen R. Uusi‐Kokko Ky:n. Lopuksi myös
Seinäjokelainen Sarpo kuului Hautamäki‐yhtiöhin. 


Vuonna 2002 Hautamäki yhtiöt siirtyi Connexin omistukseen, josta myöhemmin tuli osa alunperin
ranskalaista Veoliaa, jolla on toimintaa ympäri maailman, myös täällä nykyisessä kotikaupungissani San 
Diegossa.


Tänä päivänä, vuonna 2013  entisistä Eero Lumiahon Liikenteen runkoreiteistä ei ole juuri mitään jäljellä. 
Matkustajamäärät ovat vähentyneet yksityisautoilun lisääntyessä ja asukkaiden muutettua sivukyliltä
keskustaajamiin. Veolialla on yksi päivittäinen Jalasjärvi‐Vaasa‐Jalasjärvi vuoropari.  Jalasjärvi‐Seinäjoki‐
Jalasjärvi vuoro on jalasjärveläisen PP  Tilausmatkojen hoidossa.  Jalasjärvi‐Vaasa aamulähtöä ajaa
teuvalainen Urpolan Liikenne pikkubussilla.


Lumiahon käyttämät koritehtaat Penko, Ajokki, Autokori Oy, Wiima ja Kutter ovat nekin lopettaneet
toimintansa. Lahden Autokoritehdas jatkaa toimintaansa velkasaneerauksessa.
   55   56   57   58   59   60   61   62