Page 41 - Eero Lumiahon Liikenne
P. 41
Vuonna 1979 ryhdyttiin pohjustamaan Kurikkalaisen E. Rinta‐Kanto Oy:n hankkimista. Kauppa saatettiin
päätökseen ja vuonna 1980 riveihin liittyi 7 linja‐autoa: 70‐mallinen Scania Kutter 7 korilla, 1964 mallinen
Volvo Boxer korilla, 1973 mallinen Volvo Wiima M68LUX korilla, 1975 mallinen Scania Lahti 10 korilla, 1965
mallinen Volvo Wiima M64 korilla, 1966 mallinen Volvo Wiima M64 korilla sekä uusimpana 1977 mallinen
Mercedes‐Benz pienoislinja‐auto Deltan korilla. Kaikki Rinta‐Kannolta tulleet autot säilyttivät alkuperäiset
maalauksensa. Ainoastaan nimi kylkeen sekä autojen numerot muutettiin Rinta‐Kannolla käytössä olleista.
Kaupan yhteydessä Rinta‐Kannon liikenneluvat Seinäjoki‐Kristiinankaupunki sekä Kurikan paikallisvuorot
siirtyivät ELL:lle. 1981 Lumiahon 80 sai kylkeensä E Rinta‐Kannon nimet ja sitä käytettiin Seinäjoki‐
Kristiinankaupunki linjalla.
Seitsemänkymmentäluvun loppua kohti matkatoimisto Mannermatkojen toiminta laajeni uuden vetäjän
myötä ja 60‐luvulta tuttuja bussiseuramatkoja ja tilausajoja järjestettiin lähinnä Neuvostoliittoon,
Kolmårdenin eläintarhaan Ruotsiin ja Manner‐Eurooppaan. Tätä liikennettä silmälläpitäen hankittiin 1980
Volvolta uusi alusta 88, johon Wiima rakensi M401 korin. Auto oli ELL:n ensimmäinen korkeampikorinen
bussi ja varustettu täydellä tilausajovarustuksella ja koneellisella ilmastoinnilla.
Myös vakiovuoroliikenteeseen hankittiin uusi alusta Volvolta v 1981, etumottorinen 78. Tähän autoon
tilattiin Wiimalta normaali vakiovuorokori M301. 88 toimitettiin uudella maalauskaaviolla, jonka tyyliin
maalattiin myöhemmin myös autot 78 ja 80.
Auto 78 oli ELL:n viimeinen linja‐autohankinta ennen linja‐autoliikenteen eriyttämistä Jalasjärven Linja‐
autoliikenteeksi.
Mannermatkojen mainos v 1983 Viimeinen ELL:n aikatauluvihkon kansi Ensimmäinen Jalasjärven
aikatauluvihkossa (Kuva: Jussi Rantala) Linja‐autoliikenteen aikatauluvihko
(Kuva Jussi Rantala) (Kuva: Jussi Rantala)
päätökseen ja vuonna 1980 riveihin liittyi 7 linja‐autoa: 70‐mallinen Scania Kutter 7 korilla, 1964 mallinen
Volvo Boxer korilla, 1973 mallinen Volvo Wiima M68LUX korilla, 1975 mallinen Scania Lahti 10 korilla, 1965
mallinen Volvo Wiima M64 korilla, 1966 mallinen Volvo Wiima M64 korilla sekä uusimpana 1977 mallinen
Mercedes‐Benz pienoislinja‐auto Deltan korilla. Kaikki Rinta‐Kannolta tulleet autot säilyttivät alkuperäiset
maalauksensa. Ainoastaan nimi kylkeen sekä autojen numerot muutettiin Rinta‐Kannolla käytössä olleista.
Kaupan yhteydessä Rinta‐Kannon liikenneluvat Seinäjoki‐Kristiinankaupunki sekä Kurikan paikallisvuorot
siirtyivät ELL:lle. 1981 Lumiahon 80 sai kylkeensä E Rinta‐Kannon nimet ja sitä käytettiin Seinäjoki‐
Kristiinankaupunki linjalla.
Seitsemänkymmentäluvun loppua kohti matkatoimisto Mannermatkojen toiminta laajeni uuden vetäjän
myötä ja 60‐luvulta tuttuja bussiseuramatkoja ja tilausajoja järjestettiin lähinnä Neuvostoliittoon,
Kolmårdenin eläintarhaan Ruotsiin ja Manner‐Eurooppaan. Tätä liikennettä silmälläpitäen hankittiin 1980
Volvolta uusi alusta 88, johon Wiima rakensi M401 korin. Auto oli ELL:n ensimmäinen korkeampikorinen
bussi ja varustettu täydellä tilausajovarustuksella ja koneellisella ilmastoinnilla.
Myös vakiovuoroliikenteeseen hankittiin uusi alusta Volvolta v 1981, etumottorinen 78. Tähän autoon
tilattiin Wiimalta normaali vakiovuorokori M301. 88 toimitettiin uudella maalauskaaviolla, jonka tyyliin
maalattiin myöhemmin myös autot 78 ja 80.
Auto 78 oli ELL:n viimeinen linja‐autohankinta ennen linja‐autoliikenteen eriyttämistä Jalasjärven Linja‐
autoliikenteeksi.
Mannermatkojen mainos v 1983 Viimeinen ELL:n aikatauluvihkon kansi Ensimmäinen Jalasjärven
aikatauluvihkossa (Kuva: Jussi Rantala) Linja‐autoliikenteen aikatauluvihko
(Kuva Jussi Rantala) (Kuva: Jussi Rantala)