Page 40 - Eero Lumiahon Liikenne
P. 40
1970‐luvulle tultaessa Eero Lumiahon Liikenne oli Suomen suurin yksityinen kuljetusliike. Linja‐autokalusto
alkoi kuitenkin jo osoittaa ikääntymisen merkkejä, sekä reittiliikenne että tilausajopuolella.
Liikenneneuvos Lumiaho ehti ennen liikenneonnettomuudessa menehtymistään hankkia täydennystä: aluksi
käytettyä kalustoa, mutta myöhemmin uuttakin. 1972 hankitiin uusi Volvo alusta (91), johon Vaasalainen
Boxer teki korin.
Vuonna 1973 solmittiin kaupat kahdesta uudesta alustasta, Volvo ja Sisu, johon kumpaankin tilattiin Ajokki
Oy:ltä 5000 sarjan korit (64 ja 65). 64 oli täysimittainen, kun taas 65 oli lyhyt akselivälinen. Pari vuotta
myöhemmin hankittiin kaksi Volvo alustaa lisää, johon molempiin tilattiin Ajokki 5000 korit (79, 80). Näistä
80 oli tarkoitettu lähinnä tilausjoihin, olihan se ELL:n ensimmäinen WC:llä varustettu auto. WC:tä käytettiin
kuitenkin harvoin. Tekniikka oli monimutkaista ja siivoaminen hankalaa, joten WC:n ovi oli lukossa
useimmilla matkoilla. Autot 64, 65, 79 ja 80 poikkesivat toisistaan sisustukseltaan: 64:ssa ja 65:ssa oli
punaplyyshiset penkit ja vaalean sävyinen sisäverhoilu, kun taas 79 ja 80:ssa penkkien väri oli keltasävyinen,
sisäverhoilu ruskean sävyinen puujäljitelmäpaneeleilla.
Pikavuoro Tampere‐Kurikka ‐liikennelupa saatiin yhdessä Länsi‐Linjojen kanssa keväällä 1972. Liikenneluvan
ehtoihin kuului, että tämän linjan aikataulut voitiin julkaista ainoastaan Länsi‐Linjojen aikatauluvihkossa.
ELL:n Linja‐autoliikenteen strategiset linjaukset muuttuivat 1976 ja Tamperelaisen Länsi‐Linjojen kanssa
kilpaillun Vaasa‐Tampere sekä Tampere‐Kurikka pikavuoron liikenneluvat myytiin heille.
Viimeinen ELL:n Pikavuoroaikataulu
(Kuva Jussi Rantala)
Auto 46 tuhoutui kolarissa 1976 törmättyään Löyhingin turvetyömaalta eteen tuleeseen valottomaan
työkoneeseen. Matehenperä – Seilonmäki – Kollinmäki –Mäntykoski – Kirkonkylä reitin koululaiset ja
kuljettaja selvisivät turmasta vahingoitta. Uusi 46 (ajokki korinen) Scania ostettiin käytettynä Pekolan
Liikenteeltä. Kouluvuoroja varten hankittiin 1975 Joulukuussa Lahti korinen Volvo Ventoniemi Oyltä sekä
1979 Tuomisen Liikenteeltä Lahti 10 ‐korinen Sisu. Tuomisen Linjan värit muistuttivat ELL:n värejä, eikä autoa
maalattu ELL:n standardimaalauskuvioon.
Runkoreitille Jalasjärvi – Vaasa hankittiin lisää kalustoa vuonna 1977, jolloin tilattiin Volvolta kolme uutta
alustaa: 76, 77 ja 47. Näistä 76 ja 77 olivat etumoottorisia ja 47 makaavalla keskimoottorilla. Autojen Ajokki
5000D kori oli ulospäin samanlainen, mutta autot erosivat sisustukseltaan. Autossa 47 oli tilausajovarustus
jääkaapilla, säädettävllä penkin selkänojilla sekä kattokanavatuuletuksella. Autoon ei tilattu WC:tä, ilmeisesti
80:n kokemusten johdosta. Autot 76 ja 77 olivat tavallisia vakiovuoroautoja peruspenkeillä.
alkoi kuitenkin jo osoittaa ikääntymisen merkkejä, sekä reittiliikenne että tilausajopuolella.
Liikenneneuvos Lumiaho ehti ennen liikenneonnettomuudessa menehtymistään hankkia täydennystä: aluksi
käytettyä kalustoa, mutta myöhemmin uuttakin. 1972 hankitiin uusi Volvo alusta (91), johon Vaasalainen
Boxer teki korin.
Vuonna 1973 solmittiin kaupat kahdesta uudesta alustasta, Volvo ja Sisu, johon kumpaankin tilattiin Ajokki
Oy:ltä 5000 sarjan korit (64 ja 65). 64 oli täysimittainen, kun taas 65 oli lyhyt akselivälinen. Pari vuotta
myöhemmin hankittiin kaksi Volvo alustaa lisää, johon molempiin tilattiin Ajokki 5000 korit (79, 80). Näistä
80 oli tarkoitettu lähinnä tilausjoihin, olihan se ELL:n ensimmäinen WC:llä varustettu auto. WC:tä käytettiin
kuitenkin harvoin. Tekniikka oli monimutkaista ja siivoaminen hankalaa, joten WC:n ovi oli lukossa
useimmilla matkoilla. Autot 64, 65, 79 ja 80 poikkesivat toisistaan sisustukseltaan: 64:ssa ja 65:ssa oli
punaplyyshiset penkit ja vaalean sävyinen sisäverhoilu, kun taas 79 ja 80:ssa penkkien väri oli keltasävyinen,
sisäverhoilu ruskean sävyinen puujäljitelmäpaneeleilla.
Pikavuoro Tampere‐Kurikka ‐liikennelupa saatiin yhdessä Länsi‐Linjojen kanssa keväällä 1972. Liikenneluvan
ehtoihin kuului, että tämän linjan aikataulut voitiin julkaista ainoastaan Länsi‐Linjojen aikatauluvihkossa.
ELL:n Linja‐autoliikenteen strategiset linjaukset muuttuivat 1976 ja Tamperelaisen Länsi‐Linjojen kanssa
kilpaillun Vaasa‐Tampere sekä Tampere‐Kurikka pikavuoron liikenneluvat myytiin heille.
Viimeinen ELL:n Pikavuoroaikataulu
(Kuva Jussi Rantala)
Auto 46 tuhoutui kolarissa 1976 törmättyään Löyhingin turvetyömaalta eteen tuleeseen valottomaan
työkoneeseen. Matehenperä – Seilonmäki – Kollinmäki –Mäntykoski – Kirkonkylä reitin koululaiset ja
kuljettaja selvisivät turmasta vahingoitta. Uusi 46 (ajokki korinen) Scania ostettiin käytettynä Pekolan
Liikenteeltä. Kouluvuoroja varten hankittiin 1975 Joulukuussa Lahti korinen Volvo Ventoniemi Oyltä sekä
1979 Tuomisen Liikenteeltä Lahti 10 ‐korinen Sisu. Tuomisen Linjan värit muistuttivat ELL:n värejä, eikä autoa
maalattu ELL:n standardimaalauskuvioon.
Runkoreitille Jalasjärvi – Vaasa hankittiin lisää kalustoa vuonna 1977, jolloin tilattiin Volvolta kolme uutta
alustaa: 76, 77 ja 47. Näistä 76 ja 77 olivat etumoottorisia ja 47 makaavalla keskimoottorilla. Autojen Ajokki
5000D kori oli ulospäin samanlainen, mutta autot erosivat sisustukseltaan. Autossa 47 oli tilausajovarustus
jääkaapilla, säädettävllä penkin selkänojilla sekä kattokanavatuuletuksella. Autoon ei tilattu WC:tä, ilmeisesti
80:n kokemusten johdosta. Autot 76 ja 77 olivat tavallisia vakiovuoroautoja peruspenkeillä.